your movie guide

Twój progres

0%

Oceniłeś 0/15 filmów. Oceń 15 więcej & sprawdź co obejrzeć dziś wieczorem!

CANNES 2016 (ODCINEK 6): ALMODOVAR, ASSAYAS, MENDOZA, MACKENZIE >>>



JULIETA
reż. Pedro Almodovar
Konkurs Główny

Ileż to już takich bohaterek reżyser powołał do życia? Wrażliwych, ale jednocześnie silnych kobiet walczących z demonami własnej przeszłości, na których teraźniejsze życie rzuca się mrocznym cieniem tajemnica z odległych lat, nie do końca odkryta przez nie same? Tak się właśnie sprawy mają z tytułową bohaterką nowego filmu Almodovara - niegdyś zakochaną i szczęśliwą matką, której rodzinne życie przerwała tragedia. Julieta przeżywała ją przez wiele lat, znajdując oparcie w dorastającej córce. Gdy matka zaczęła jednak odzyskiwać równowagę, nastolatka bez słowa wyjaśnienia postanowiła ją opuścić. W stanie zawieszenia Julieta żyła przez 12 lat, ale za sprawą przypadkowego spotkania, postanowiła znów zmienić swoje życia, wracając do miejsc i sytuacji, które mogłyby jej pomóc odzyskać utracone kiedyś dziecko. Choć pozornie ta oparta na opowiadaniach Alice Munro historia sprawia wrażenie dość prostej i telenowelowej, w rzeczywistości to kolejny skomplikowany, wielowarstwowy i głęboki portret kobiety, jej emocji, traum i pragnień, jaki namalować potrafi tylko Hiszpan. Fantastycznym pomysłem było obsadzenie dwóch aktorek w roli Juliety - młodszej Adriany Ugarte i starszej Emmy Suárez. Osiągnęły one bowiem totalną jedność w odtworzeniu jednej, tej samej postaci na przestrzeni lat. Julieta z wiekiem zmienia się fizycznie, ale ciągle pozostaje tą samą poranioną osobą z zagadkową przeszłością. Choć obie aktorki po raz pierwszy współpracowały z Almodovarem, doskonale zrozumiały jego wizję i styl. Nagroda aktorska dla obu pań byłaby wielce zasłużona.

PERSONAL SHOPPER
reż. Olivier Assayas
Konkurs Główny

Kristen Stewart jako medium i asystentka od zakupów popularnej celebrytki, która między odbieraniem sprawunków z najdroższych sklepów, próbuje skontaktować się z niedawno zmarłym bratem bliźniakiem. Maureen dużo czasu spędza w podróżach, więc gdy zaczyna otrzymywać tajemnicze smsy, podejmuje z enigmatycznym rozmówcą grę, której skutków nie potrafi przewidzić, ale liczy, że przybliży ją ona do poznania jakiejś wyższej prawdy - o sobie samej, o świecie, o innym wymiarze rzeczywistości. Olivier Assayas w "Personal Shopper" daje dziwaczny upust swojej fascynacji spirytualizmem i metafizyką. Przywołuje w filmie zarówno małą znaną historię fascynacji Victora Hugo spiritualistyczmi obrzędami, jak i postać Hilmy Af Klint - prekursorki abstrakcyjonizmu w malarstwie, która twierdziła, iż tworzy pod mistycznym wpływem. Assayas bawi się w swoim filmie wieloma kowencjami. Mamy tu klisze znane z filmów o duchach, egzystecjalnych dramatów, a nawet tanich horrorów. Brakuje w tym wszystkim jedynie jakiegokolwiek sensu. Pierwsze gwizdy na festiwalu nie wzięły sie bowiem z niczego.

MA' ROSA
reż. Brillante Mendoza
Konkurs Główny

Cała prawda całą dobę o trudnym życiu na filipińskich ulicach. Rosa i jej mąż zostają zatrzymani przez policję z powodu handlu narkotykami. Faktycznie się tym zajmują, ale to dość drobna dilerka. Na codzień prowadzą bowiem sklep z artykułąmi spożywczymi. By wykupić się z aresztu muszą nie tylko widać swojego zaopatrzeniowca, ale też zapłacić funkcjonariuszom. Nie są ludźmi bogatymi, ale ich dzieci przez najbliższe godziny robią wszystko, co w ich mocy, by jakoś zebrać potrzebną, niemałą sumę pieniędzy. Kamera podąża za postaciami jak w surowym dokumencie reportażowym, jest blisko nich, śledzi niemalże każdy ich krok, wchodzi za nimi w najbardziej obskurne miejsca, pokazując najdziwniejsze sytuacje. Mendoza nic odkrywczego tu nie pokazuje. Utrzymane w dokumentalnej estetyce filmy o tym, że w wielu krajach na świecie żyje ciężko, policja jest skorumpowana, a społeczeństwo biedne pojawiają się praktycznie na każdym festiwalu. Dobrze, że twórcy chcą to pokazywać i głośno o tym mówić. Szkoda, że nie zawsze potrafią to zrobić w interesujący sposób.

HELL OR HIGH WATER
reż. David MacKenzie
Un Certain Regard

Reżyser wybornego "Starred Up" w kostiumie łotrzykowskiego westernu przekazuje frapujące refleksje o czymś, co można by nazwać ekonomiką społeczną we współczesnej Ameryce. Dwóch braci spotyka się po latach i wciela w życie plan serii napadów na banki. Dzięki zebranym w ten sposób pieniądzom w tych samych bankach spłaciliby hipotekę ich rodzinnej ziemi, na której właśnie odkryto złożo ropy, stąd stała się ona atrakcyjna zarówno dla nich, jak i dla wierzycieli. Śladami brawurowych kowbojów po Teksasie podążają dwaj stróże prawa. Jeden z nich jest tuż przed emeryturą, dlatego też potencjalne schwytanie rabusiów stanowiłoby jego godne pożegnanie z wieloletnią służbą. Archetypiczne motywy posłużyły MacKenzie'mu do stworzenia gorzkiej refleksji o Ameryce XXI wieku. Puste miasteczka zamieszkałe przez ubogich ludzi bez nadziei i gdzieniegdzie tylko posesje, które udało się oddać w dzierżawę, by wydobywać na nich ropę. Teksas był kiedyś ostoją amerykańskich wartości - ta sława zdaje się jednak, iż dawno przeminęła. Przy każdej drodze kierowcę atakują reklamy instytucji, oferujących pomoc w rozwiązaniu finansowych problemów - oczywiście kosztowną i korzystną jedynie dla późniejszego wierzyciela. Kapitalizm w najczystszej postaci zadomowił się też tu. Toby i Tanner wychowywali się w biedzie, nie chcąc w niej pozostać, zdecydowali się na desperacki, niezgodny z prawem krok. Mimo ogólnej, pesymistycznej wymowy filmu znalazło się w nim miejsce też na niewybredny humor (pościgowy duet Jeff Bridges i Gil Birmingham kradną przedstawienie za każdym razem, gdy pojawiają się na ekranie). W końcu to też historia o tym, że los należy brać w swoje ręce - znów typowo amerykański motyw self-made manów, którzy sięgną nawet po najbardziej radykalne środki, by zawalczyć o swoje.

***
FESTIWALOWA LISTA PRZEBOJÓW

1. Maren Ade: Toni Erdmann
2. Jim Jarmusch: Paterson
3. Andrea Arnold: American Honey
4. Christi Puiu: Sieranevada
5. David MacKenzie: Hell or High Water
6. Park Chan-Wook: Mademoiselle
7. Pedro Almodovar: Julieta
8. Ken Loach: I, Daniel Blake
9. Mehmet Can Mertoglu: Album
10. Pablo Larrain: Neruda
11. Woody Allen: Cafe Society
12. Joachim Lafosse: L’Economie du Couple
13. Marco Bellocchio: Fai Bei Sogni
14. Jeff Nichols: Loving
15. Bruno Dumont: Ma Loute
16. Michael O'Shea: The Transfiguration
17. Stephanie di Giusto: La Danceuse
18. Alan Guiraudie: Rester Vertical
19. Brillante Mendoza: Ma’ Rosa
20. Nicole Garcia: Mal de Pierres
21. Yeon Sang-ho: Train to Busan
22. Justin Triet: Victoria
23. Olivier Assayas: Personal Shopper

Zaloguj się aby skomentować lub połącz przez Dołącz przez Facebook